Zespół z Institute of Theoretical and Applied Informatics, Polish Academy of Sciences - IITiS PAN we współpracy z University of Maryland, Baltimore County (UMBC) bada, jak technologie kwantowe mogą wspierać planowanie i harmonogramowanie transportu kolejowego w warunkach rzeczywistych.

Badania te są realizowane w ramach projektu:
„Zaawansowana optymalizacja w służbie niezawodnego i efektywnego transportu publicznego”
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.
Co osiągnęliśmy?
Po raz pierwszy pokazano, że komputery kwantowe mogą skutecznie rozwiązywać problemy planowania ruchu pociągów w sieci tramwajowo-kolejowej (Baltimore Light RailLink).
Zamiast walczyć z „szumem” kwantowym, badacze wykorzystali jego naturę, aby modelować niepewność i opóźnienia w rzeczywistych sieciach kolejowych.
Wyniki badań opublikowane w Scientific Reports (Nature) osiągnęły wysoki wskaźnik oddziaływania – Altmetric 62 (97. percentyl), co potwierdza znaczenie tematu.
Artykuł: Nature Scientific Reports
Film promocyjny: Quantum on Track for Train Scheduling – UMBC
Więcej: UMBC News Story
Dlaczego to ważne?
W klasycznym systemie każde opóźnienie może uruchomić efekt domina – zatrzymując ruch i generując koszty. Technologie kwantowe otwierają drogę do dynamicznego, odpornego i inteligentnego planowania, pozwalającego błyskawicznie reagować na zmiany w sieci transportowej.
To ogromny krok w kierunku hybrydowych systemów optymalizacji (ILP, metaheurystyki, QUBO, algorytmy kwantowe), które w przyszłości mogą zwiększyć efektywność i niezawodność komunikacji publicznej – zarówno w miastach, jak i w transporcie dalekobieżnym.
Dziękujemy wszystkim partnerom i współautorom badań za wspólną pracę nad tą pionierską inicjatywą!
Pozyskanie finansowania na dalszy rozwój i implementację badań pozwoli na uzyskanie kolejnych wymiernych korzyści dla lokalnego społeczeństwa.
