Kwantowe planowanie na torach – Polsko-Amerykańska współpraca dla przyszłości transportu!

Zespół z Institute of Theoretical and Applied Informatics, Polish Academy of Sciences - IITiS PAN we współpracy z University of Maryland, Baltimore County (UMBC) bada, jak technologie kwantowe mogą wspierać planowanie i harmonogramowanie transportu kolejowego w warunkach rzeczywistych.

 

Badania te są realizowane w ramach projektu:

„Zaawansowana optymalizacja w służbie niezawodnego i efektywnego transportu publicznego”

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. 

 

Co osiągnęliśmy?
Po raz pierwszy pokazano, że komputery kwantowe mogą skutecznie rozwiązywać problemy planowania ruchu pociągów w sieci tramwajowo-kolejowej (Baltimore Light RailLink).
Zamiast walczyć z „szumem” kwantowym, badacze wykorzystali jego naturę, aby modelować niepewność i opóźnienia w rzeczywistych sieciach kolejowych.
Wyniki badań opublikowane w Scientific Reports (Nature) osiągnęły wysoki wskaźnik oddziaływania – Altmetric 62 (97. percentyl), co potwierdza znaczenie tematu.

:newspaper: Artykuł: Nature Scientific Reports
:movie_camera: Film promocyjny: Quantum on Track for Train Scheduling – UMBC
:globe_with_meridians: Więcej: UMBC News Story

 

:speech_balloon: Dlaczego to ważne?

W klasycznym systemie każde opóźnienie może uruchomić efekt domina – zatrzymując ruch i generując koszty. Technologie kwantowe otwierają drogę do dynamicznego, odpornego i inteligentnego planowania, pozwalającego błyskawicznie reagować na zmiany w sieci transportowej.
To ogromny krok w kierunku hybrydowych systemów optymalizacji (ILP, metaheurystyki, QUBO, algorytmy kwantowe), które w przyszłości mogą zwiększyć efektywność i niezawodność komunikacji publicznej – zarówno w miastach, jak i w transporcie dalekobieżnym.

 

Dziękujemy wszystkim partnerom i współautorom badań za wspólną pracę nad tą pionierską inicjatywą!
Pozyskanie finansowania na dalszy rozwój i implementację badań pozwoli na uzyskanie kolejnych wymiernych korzyści dla lokalnego społeczeństwa.

Historia zmian

Data aktualizacji: 03/11/2025 - 12:52; autor zmian: Marzena Halama (mhalama@iitis.pl)

Zespół z Institute of Theoretical and Applied Informatics, Polish Academy of Sciences - IITiS PAN we współpracy z University of Maryland, Baltimore County (UMBC) bada, jak technologie kwantowe mogą wspierać planowanie i harmonogramowanie transportu kolejowego w warunkach rzeczywistych.

 

Badania te są realizowane w ramach projektu:

„Zaawansowana optymalizacja w służbie niezawodnego i efektywnego transportu publicznego”

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. 

 

Co osiągnęliśmy?
Po raz pierwszy pokazano, że komputery kwantowe mogą skutecznie rozwiązywać problemy planowania ruchu pociągów w sieci tramwajowo-kolejowej (Baltimore Light RailLink).
Zamiast walczyć z „szumem” kwantowym, badacze wykorzystali jego naturę, aby modelować niepewność i opóźnienia w rzeczywistych sieciach kolejowych.
Wyniki badań opublikowane w Scientific Reports (Nature) osiągnęły wysoki wskaźnik oddziaływania – Altmetric 62 (97. percentyl), co potwierdza znaczenie tematu.

:newspaper: Artykuł: Nature Scientific Reports
:movie_camera: Film promocyjny: Quantum on Track for Train Scheduling – UMBC
:globe_with_meridians: Więcej: UMBC News Story

 

:speech_balloon: Dlaczego to ważne?

W klasycznym systemie każde opóźnienie może uruchomić efekt domina – zatrzymując ruch i generując koszty. Technologie kwantowe otwierają drogę do dynamicznego, odpornego i inteligentnego planowania, pozwalającego błyskawicznie reagować na zmiany w sieci transportowej.
To ogromny krok w kierunku hybrydowych systemów optymalizacji (ILP, metaheurystyki, QUBO, algorytmy kwantowe), które w przyszłości mogą zwiększyć efektywność i niezawodność komunikacji publicznej – zarówno w miastach, jak i w transporcie dalekobieżnym.

 

Dziękujemy wszystkim partnerom i współautorom badań za wspólną pracę nad tą pionierską inicjatywą!
Pozyskanie finansowania na dalszy rozwój i implementację badań pozwoli na uzyskanie kolejnych wymiernych korzyści dla lokalnego społeczeństwa.